Rekrutacja w branży spa i wellness jest utrudniona przez fakt, że w niektórych miejscach jest więcej ofert pracy niż wykwalifikowanych specjalistów. Szacuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych w ubiegłym roku było prawie 40 000 nieobsadzonych stanowisk w branży spa. Ale nie oznacza to, że nie można przyciągnąć ludzi, których potrzebujesz.
Poznaj strategie rekrutacyjne w branży SPA i wellness
Pierwsza z nich to właściwa identyfikacja osób, z którymi chcesz pracować. Zanim zaczniesz szukać, bardzo dokładnie określ, kogo szukasz. Zastanów się, jakiego poziomu doświadczenia potrzebujesz? Jakie umiejętności ma mieć przyszły pracownik. Ale bądź także realistą. Jeśli ustawisz zbyt wysoko poprzeczkę, stracisz wszystkich wspaniałych ludzi, którzy wystraszą się wygórowanych wymagań.
Kolejna strategia to zbudowanie silnej marki pracodawcy, czyli wizerunku, który prezentujesz kandydatom. To, co mówią o danym spa czy hotelu jako miejscu pracy, jest istotne dla osób, które aplikują do tego właśnie miejsca. Atmosfera, warunki finansowe, możliwość rozwoju to tylko niektóre obszary, na które kandydaci zwracają uwagę. Zanim będziesz mógł zaprezentować swoją markę jako pracodawca, musisz ją stworzyć. Wiele firm stara się przedstawić wizerunek doskonałego miejsca pracy, lecz nie zawsze tak jest. Postaraj się, aby to, co jest napisane na firmowej stronie, było zgodne z rzeczywistością. Zidentyfikuj powody, dla których ludzie chcą pracować dla danego hotelu czy spa. Może to być możliwość awansu. Badania wykazały, że jednym z głównych powodów, dla których ludzie rezygnują z pracy, jest brak awansu – oznacza to, że pracownik musi opuścić jedną firmę dla innej, aby rozwijać swoją karierę.

Inną strategią rekrutacyjną jest szukanie ludzi w swoim otoczeniu, a także poprzez networking i polecenia. Według badania ISPA Workforce z 2018 r. ta metoda jest najczęściej stosowaną przez kierownictwo spa i dostawców usług w celu znalezienia osób do pracy. Podobnie powinni postępować kandydaci – szukać pracy poprzez sieć kontaktów, np. LinkedIn.
Jeśli już uda się znaleźć odpowiedniego kandydata, pamiętaj, aby cały proces rekrutacji był jasny i klarowny. Nic tak nie zniechęca jak nieinformowanie o przebiegu rekrutacji oraz o jej wynikach. Złe doświadczenia kandydata sprawiają, że podupada wizerunek firmy. A przez to coraz mniej osób chce pracować w danym ośrodku spa czy hotelu.
Pamiętaj, że prowadzenie rekrutacji to proces długotrwały, czasem przypomina szukanie igły w stogu siana. Warto mieć to na uwadze i wykorzystać wszystkie dostępne metody, aby znaleźć idealnego pracownika wśród setek nadesłanych aplikacji.
Przeczytaj także: SPA nie tylko dla bogaczy. Przystępne oferty SPA na lato 2020