Nowe przepisy dotyczące etykiet kosmetyków naturalnych

Autor: Redakcja SPA&MORE
26 sierpnia 2019
fot. Depositphotos

„Naturalny”, „wegański” czy „bez parabenów” to słowa, których producenci kosmetyków muszą używać bardzo ostrożnie, ponieważ 1 lipca br. weszło w życie prawo, które nakłada nowe obowiązki w oznaczaniu kosmetyków. Na etykietach nie powinny znajdować się informacje o właściwościach artykułów, które nie są poparte stosownymi badaniami. Za ich zamieszczanie grożą kontrole i kary finansowe.

fot. iStock

Z początkiem lipca zaczęły mieć zastosowanie załączniki III i IV Dokumentu Technicznego Komisji Europejskiej w sprawie oświadczeń dotyczących produktów kosmetycznych oraz nowych zasad określania poprawności stosowania deklaracji „free from” („nie zawiera”/ „wolny od”) i „hipoalergiczny”. Obecnie każde oświadczenie musi być uzasadnione i nie może wprowadzać w błąd. Przepisy te nie pozwalają na domniemanie, bezpośrednio lub pośrednio, że produkt ma jakieś konkretne cechy lub pomaga w leczeniu np. chorób skóry. Opis kosmetyku nie może wprowadzać konsumenta w błąd.

Etykiety kosmetyków naturalnych
fot. iStock
Etykiety kosmetyków naturalnych
fot. iStock

Kosmetyki ekologiczne, czyli przebadane

Producenci powinni z wysoką ostrożnością posługiwać się m.in. hasłami „nie zawiera parabenów”, „nie zawiera barwników”, „nie zawiera konserwantów”, „ekologiczny”, „wegański”, „naturalny”, jeżeli nie będą one poparte odpowiednimi badaniami oraz dowodami. Oświadczenia „wolne od” dotyczące składników już zakazanych w kosmetykach zostaną ograniczone. Ponadto oznaczenie „bez alergenów” będzie również zabronione, ponieważ etykiety kosmetyków nie powinny sprawiać wrażenia, że produkty gwarantują całkowity brak reakcji alergicznej.

Kosmetyki naturalne w reklamach

Nowe regulacje dotyczą nie tylko samej etykiety kosmetyków, ale i reklamy produktu – w komunikacji marketingowej nie można stosować zwrotów, które mogą sugerować, że dany produkt jest np. ekologiczny, jeśli nie spełnia konkretnych warunków.
Wydaje się, że jest to dobry krok w stronę konsumentów, którzy mogą czuć się zagubieni w gąszczu informacji, jakie do nich docierają. Teraz wybierając kosmetyk w sklepie, klient będzie miał pewność, że kupuje produkt odpowiedni dla siebie, który nie wyrządzi mu szkody z powodu złego oznakowania.

 


Źródło: https://fwplegal.pl/2019/07/13/nowe-wymogi-dla-branzy-beauty-a-niedozwolone-oswiadczenia-dotyczace-kosmetykow-nie-zawiera-i-hipoalergiczny/
https://ec.europa.eu/environment/ecolabel/products-groups-and-criteria.html

Już niedługo serwis SPA&MORE rozpoczyna kampanię ekologiczną #wrzesiennaturalnie. Śledźcie nas na bieżąco!

Etykiety kosmetyków naturalnych
fot. Shutterstock

O autorze

Redakcja SPA&MORE

zobacz więcej

Najnowsze artykuły

Monte Carlo - splendor, szampan i Formuła 1

Monte Carlo to najdroższa i najbardziej ekskluzywna dzielnica księstwa Monako. Na każdym kroku można otrzeć się o luksus.

zobacz więcej
Cesarski zabieg Kobido. Japoński masaż twarzy w SPA to podróż do piękna

Co wyróżnia Japonki? Na pewno ich piękna skóra, która kojarzy się z najwyższej jakości porcelaną. Zawdzięczają to między innymi kobido.

zobacz więcej
Kąpiele leśne i leśne SPA w japońskim stylu

Shinrin-yoku w języku japońskim to „kąpiel leśna” - w znaczeniu symbolicznym i dosłownym.

zobacz więcej
zobacz więcej

Miejsca SPA&MORE wszystkie miejsca