Hotele SPA projektowane są z określonym przeznaczeniem. Znajdziemy specjalnie sprofilowane usługi wellness, np.: dla rodzin, singli czy osób aktywnych zawodowo. Jednak okazuje się, że dla największej grupy klientów brakuje na rynku ofert. Z tego względu w ostatnich latach przybywa coraz więcej ekskluzywnych hoteli SPA, które mają zaspokoić potrzeby osób najbardziej wymagających.


Zmiana grupy docelowej
Statystyki pokazują, że jesteśmy najszybciej starzejącym się społeczeństwem w Europie. Znaczna grupa osób powyżej 60. roku życia wykazuje wyraźny wzrost zamożności. Tym samym dojrzali mieszkańcy kraju stanowią największą grupę klientów usług SPA & Wellness. Zmiana ta spowodowała ogromne zapotrzebowanie i konieczność rozwinięcia oferty wysokiej jakości usług. Jakie są oczekiwania najchętniej korzystających ze SPA?
Dojrzały wymagający klient
Okazuje się, że dostępna obecnie oferta nie jest w stanie sprostać wymaganiom zamożnych gości. Obiekty SPA są przestarzałe, zarówno jeśli chodzi o wystrój, jak i wyposażenie oraz usługi. Niezbędny jest powiew świeżości. Dojrzały klient oczekuje w hotelach atrakcyjnego designu, gwarancji intymności oraz nowoczesnych technologicznych rozwiązań. Co ważne, wiele osób korzysta z ośrodków wellness podróżując służbowo, ale także przyjeżdżają oni na wypoczynek z wnukami. – Szczególnie widać to na Zachodzie, gdzie hotele pełne są rodzin w konfiguracji dziadkowie plus wnuki. W Polsce takie wyjazdy powoli też stają się coraz bardziej popularne – mówi Krzysztof Biadała, dyrektor ośrodka Gwiazda Morza Resort SPA&SPORT. Elementami głównie decydującymi o wyborze ośrodka są dziś: wysoki standard, bogata oferta, dogodna lokalizacja obiektu i otoczenie gwarantujące spokój.
Z obserwacji wynika, że goście w wieku 60+ oczekują luksusu i wygody, a także propozycji daleko wykraczających poza standardowe atrakcje strefy SPA & Wellness
Mocna oferta SPA jako karta przetargowa
Dla zamożnych i dojrzałych klientów zawsze elementarnym parametrem przy wyborze SPA będzie atrakcyjna oferta usług. Powinna z jednej strony zawierać najnowsze zabiegi i podążać za panującymi trendami wellness, z drugiej trafiać w gusta tego konkretnego segmentu klientów. Zawsze w cenie będzie oferta „szyta na miarę”. Z obserwacji wynika, że goście w wieku 60+ oczekują luksusu i wygody, a także propozycji daleko wykraczających poza standardowe atrakcje strefy SPA & Wellness. Oferta zabiegowa powinna być dostosowana do potrzeb ich wieku. Ponadto dobrze widziane są spotkania tematyczne i zajęcia rozwijające zainteresowania.
Coraz częściej klienci oczekują usługi consierge. Potwierdza to doświadczenie Marzeny Kijak, General Manager Radisson Hotel & Suites Gdańsk: – Goście z tej grupy wiekowej bardzo często są zainteresowani czymś więcej niż tylko standardową usługą hotelową. Zwykle chcą też poznać historię hotelu oraz miasta, w którym przebywają i my im to zapewniamy, oferując m.in. zwiedzanie z oddanym wyłącznie do ich dyspozycji przewodnikiem. Wśród skandynawskich reprezentantów tej grupy wiekowej coraz większą popularnością cieszy się aktywne spędzanie czasu np. na polu golfowym. Ważnym elementem jest również kuchnia, gdzie największym zainteresowaniem cieszą się tradycyjne dania oparte na lokalnych produktach, co niejako wiążę się z chęcią poznania miasta i historii regionu.


Gastronomia na wysokim poziomie
Grupa klientów 60+ szczególnie ceni sobie rozkosze podniebienia oraz wyrafinowane smaki. Stąd oczekiwanie wyśmienitej kuchni i oryginalnego menu w ośrodku SPA. Coraz częściej usługi gastronomiczne w hotelach prezentują zatem zaskakująco wysoki poziom i niejednokrotnie są sygnowane nazwiskiem wybitnego szefa kuchni. Popularny trend stanowią również kameralne wieczory gastronomiczne. Goście doceniają również propozycję live cooking.
Projekt SPA w cenie
Sama architektura obiektu stanowi istotny parametr dla wymagających klientów przy wyborze ośrodka SPA. Paulina Czurak, właścicielka sopockiej pracowni architektonicznej Ideograf, zwraca uwagę, że spełnienie upodobań wymagających, dojrzałych klientów wpływa na projekt budynku. – Wyraz architektoniczny musi iść w ślad za usługami. Ta grupa zdecydowanie częściej preferuje tradycyjne rozwiązania i materiały, do których należą drewno i kamień. Na pewno dużą zaletą takich obiektów będzie ponadto przejrzysty układ komunikacyjny. Ważne jest też zachowanie balansu pomiędzy przestrzeniami wspólnymi służącymi integracji, a kameralnymi strefami gwarantującymi spokój i wyciszenie. Powinniśmy postawić przede wszystkim na zbudowanie atmosfery, która pozwoli gościom odprężyć się i odczuć, że znajdują się we właściwym miejscu – komentuje architektka.
Powinniśmy postawić przede wszystkim na zbudowanie atmosfery, która pozwoli gościom odprężyć się i odczuć, że znajdują się we właściwym miejscu
SPA dla dojrzałych inne niż dla młodszych
Czym zatem różnią się obiekty SPA zaprojektowane z myślą o dojrzałym kliencie od tych przeznaczonych dla młodszego segmentu gości? Będą bardziej kameralne i prestiżowe. Podczas gdy młodzi ludzie oczekują rozrywki, przestrzeni stymulującej do nawiązywania relacji czy nawet pracy w duchu coworkingowym, osoby dojrzałe będą chciały od obowiązków i gwaru odpocząć. Zasobność portfela też będzie różniła te dwa typy klientów, stąd inna propozycja charakteru SPA oraz inny standard samego obiektu. Wystarczy zwrócić uwagę na opis dzisiejszej oferty dla osób 60+ architekta Wojciecha Witka z krakowskiej pracowni Iliard Architectrure & Design, by zrozumieć różnicę. – Standardem jest […] rozbudowana strefa SPA & Wellness z możliwością świadczenia usług w pokojach. Goście mogą liczyć na codzienną prasę przy drzwiach, czy wypastowanie butów i wyprasowanie ubrania. Proszę sobie wyobrazić rezydencję czy pałac z luksusową służbą – do takiego obrazu często w przypadku takich obiektów dążymy.
Obecnie mamy niewiele ośrodków o wysokim, wręcz luksusowym standardzie odpowiadającym pokoleniu 60+, a te istniejące skupiają się głównie wokół dużych metropolii takich jak Warszawa i Kraków. Wydaje się, że inwestorzy nie brali pod uwagę potrzeb tej najbardziej aktywnej grupy klientów. Czas to zmienić.
Źródło: materiały prasowe
Przeczytaj także: Jak wybrać najlepszą ofertę SPA? Napisać do nas!