Na horyzoncie widać mnóstwo plusów takiej formy podróżowania: stacje kolejowe znajdują się najczęściej w centrach miast, a co za tym idzie – oszczędzamy na dojazdach na lotniska, możemy zabrać o wiele więcej bagażu, nie musimy rezerwować biletów z takim wyprzedzeniem, będziemy mieć więcej miejsca na nogi i poruszanie się, nie musimy wyłączać telefonów i laptopów, etc.
Z pociągowego okna bardziej widać uroki wiosek, miasteczek, gór, lasów oraz wszelkiego piękna tego świata, którego nie sposób uchwycić w takim wydaniu z samolotowej wysokości.
Przedstawiamy 10 przepięknych, malowniczych tras kolejowych na całym świecie.
- Bernina Express – przemierzając Alpy ze Szwajcarii do Włoch
Niesamowita i, pełna zapierających dech w piersiach momentów, podróż przez Alpy. Trasa pociągu Bernina Express wiedzie przez Chur – St. Moritz – Przełęcz Bernina – Poschiavo – Tirano. To 140 kilometrów spektakularnych widoków. Pociąg przejeżdża przez 55 tuneli i po 196 mostach, a po drodze zobaczymy wieczne lodowce w masywie Bernina, lodowiec Morteratsch, trzy jeziora Lej Pitschen, Lej Nair i Lago Bianco, Alp Grüm, winnice doliny Valtellina i wiadukt Brusio. Linia ta uruchomiona została sto lat temu i uznana została przez komisję Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO za jedną z najbardziej ekscytujących i najpiękniejszych tras.
- Niezwykła podróż do Machu Picchu
Podróż rozpoczyna się nieopodal magicznego miasta Cuzco, ze stacji w Poroy – oddalonej od Cuzco o około 15 minut jazdy samochodem i trwa mniej więcej 3 godziny. W pociągu mamy do wyboru kilka wagonów w różnym standardzie, a komfort jazdy jest naprawdę na wysokim poziomie. W czasie podróży goście otrzymują przekąski i napoje, a w tle gra przyjemna muzyka i artystyczne pokazy Peruwiańczyków. Trasa przebiega wzdłuż rzeki Urubamba, a słynna kolej Peru Rail (lub nowsza, Inca Rail) poprowadzi nas przez niesamowite krajobrazy Andów. To przepiękna podróż przez Świętą Dolinę Inków do Machu Picchu, u podnóża Cudu Świata.

- Kolej transsyberyjska z Moskwy do Władywostoku
To nie byle jaka, bo licząca aż 9298 km trasa! Podróż z Moskwy do Władywostoku transsyberyjską Magistralą, nazywaną cudem światowego budownictwa, prowadzi przez dwa kontynenty i trwa (bez przerw) około 164 godzin, co daje prawie 7 dni. Przemierzymy 89 miast, miniemy 16 rzek oraz przekroczymy rzekę Amur mostem liczącym 2568 m. Ta, niekończąca się wręcz, trasa wiedzie również przez największe na Ziemi Jezioro Bajkał.
- Pociąg-Zabawka – Darjeeling Himalayan Railway
Otwarta w 1881 roku kolej himalajska jest pierwszym i wciąż najbardziej wybitnym przykładem kolei pasażerskiej w górach. Nadal w pełni sprawna, z zachowanymi w większości oryginalnymi funkcjami w nienaruszonym stanie. Z czasem, z powodu wyrazistego i charakterystycznego wyglądu, do pociągu przylepiono łatkę z nazwą „Toy Train” (Pociąg-Zabawka) i w taki sposób określa się go obecnie najczęściej. Darjeeling Himalayan Railway kursuje pomiędzy New Jalpaiguri i Darjeeling w Zachodnim Bengalu, w Indiach. Oferuje pełną wrażeń podróż, pośród zabytkowych himalajskich regionów i malowniczych, herbacianych posiadłości. Zatrzymuje się na 13 stacjach, w tym na 30 minut w miejscowości Ghum, gdzie zwiedzić można przy okazji Himalajskie Muzeum Kolejnictwa w Darjeeling. To trasa doceniana nie tylko przez rzesze turystów, ale i samo UNESCO, które utytułowało DHR w 1999 roku.

- California Zephyr – przez doliny rzek i górskie pejzaże
Podróż tą trasą trwa 52 godziny, wynosi 3924 km i zaczyna się w Chicago, a kończy w Emeryville pod San Fransisco. Pociąg przejeżdża przez siedem stanów: Ilinois, Iowę, Nebraskę, Kolorado, Utah, Nevadę i Kalifornię. Trasa jest niezwykle malownicza, a pasażerowie mogą wchłaniać przez okna przepiękne widoki. Długie po horyzont pola kukurydzy i soi, rzeka Missisipi, szczyty Gór Skalistych oraz obrazy malowane samą naturą to tylko zalążek piękna, jakiego można doświadczyć. Za najbardziej niezwykły odcinek podróży uznaje się ten od Denver w Kolorado do Salt Lake w City w Utah. A do tego, sam pociąg to miejsce komfortu i wygody. Jest w nim nawet specjalny wagon „widokowy”!
- Luksusowy Orient Express
Nazywany przez wielu symbolem bogactwa i wygody. Kursuje nie tylko w filmach i baśniach, ale również… naprawdę! Niegdyś trasa kolejowa prowadziła od Paryża do Stambułu, dziś, po zmianach na Venice Simplon-Orient-Express, organizowane są coroczne przejazdy na trasie Paryż-Londyn, Paryż-Stambuł i Stambuł-Wenecja. Pociąg startuje w paryskim dworcu Gare de I’Est Station na peronie 5, ze specjalnie przygotowanego check inn The Venice Simplon-Orient-Express. Podróżni dostają powitalne poczęstunki, a wieczorem przygotowana jest dla nich wykwintna kolacja w wagonie restauracyjnym. Po drodze odbywają się również przystanki w muzeach, Pałacu Peles, nad Morzem Czarnym i hotelach – aby także luksusowo – spędzać noce.

- Blue Train – czarująca podróż w ekskluzywnym wydaniu
Trasa mierzy około 1600 km, trwa 31 godzin i standardowo prowadzi przez Pretorię-Kapsztad-Pretorię, a sam pociąg należy do najbardziej luksusowych na świecie. Znajdziemy w nim wagon obserwacyjny z wielkimi oknami, dwa salony, kabiny sypialne z łazienką, marmurowe detale oraz złote oprawy w toaletach, a nawet jeden kamerdyner na trzech pasażerów. Nie wspominając już o fantastycznych potrawach serwowanych przez eleganckich szefów kuchni. Podczas podróży do Kapsztadu zaplanowany jest postój i wycieczka do Kimberley, gdzie dosłownie można przenieść się do czasów diamentowych odkryć oraz wykopalisk z 1871 i 1914 roku. Droga na północ obejmuje postój w hotelu Lord Milner w Matjiesfontein – miejsca zawieszonego w XIX wieku, gdzie znajdują się wiktoriańskie budynki, czy stare londyńskie latarnie. W przypadku Blue Train jakiś czas temu pojawiła się również nowa trasa prowadząca do Parku Narodowego Krugera w regionie Hoedspruit. Pociąg jedzie z Pretorii, zatrzymuje się na stacji Hoedspruit, skąd goście zostają przewiezieni do swych domków w PNK i zabrani na zorganizowane tam wycieczki. Tą trasą pociąg nie jeździ jednak zbyt często, dlatego warto sprawdzać harmonogramy i łapać okazje.
- „Bullet Train” – ekspresowa i kosmiczna podróż
Japońska sieć kolejowa Shinkansen stale się rozwija i bije rekordy prędkości – niektóre ich pociągi osiągają nawet 603 km/h! Wielu nazywa je latającymi z racji unoszenia się maszyn nad szynami dzięki odpychaniu się magnesów. Zresztą, również ich wygląd jest nieco kosmiczny – wyglądają jak pociski (stąd ich potoczna nazwa „Bullet Train”). W środku natomiast są bardzo wygodne i nowocześnie urządzone, z siedzeniami ustawionymi w kierunku jazdy.
Będąc w Japonii warto spróbować magii ich „lotów”, bo są to z pewnością pociągi przyszłości. Warto zaopatrzyć się w Japan Rail Pass, czyli bilet dedykowany zagranicznym turystom. Pozwoli on uniknąć dodatkowych opłat i da gwarancję darmowych rezerwacji miejsc. Zakup JRP daje nam również nielimitowaną ilość przejazdów superszybkimi pociągami sieci Shinkansen (za wyjątkiem Mizuho i Nozomi) oraz kolejkami miejskimi i podmiejskimi. Do najbardziej „chwytliwych” tras zalicza się ta z Tokio do Kioto, licząca około 500 km, a trwająca tylko 2 godziny i 15 minut.

9. Zapierająca dech w piersiach trasa Chanaral – Llanta – Potrerillos w Chile
Jedna z najbardziej oszałamiających linii kolejowych na świecie. Wybudowana została w 1916 roku przez Andes Copper Mining Company do celów transportowych miedzi z kopalni Porterillos do warsztatów Llanta i Diego de Almagro. Niestety, ze względu na pogarszającą się jakość, w 1959 roku kopalnie zamknięto, a w XX wieku miasto Potrerillos zostało opuszczone.
Linia pomiędzy Potrerillos a Barquito ma 155 km długości, a między kopalniami do instalacji filtracyjnej w Llanta – 90 km. Najbardziej spektakularnym jest odcinek trasy pomiędzy Montandon (2350m) i Potrerillos (2850m), gdzie pociąg pokonuje tunele i zakręty położone na stokach. Po drodze zaobserwujemy także samotne doliny i, wstrzymujące oddech, górskie scenerie Andów.
- Skandynawskie krainy, czyli trasa Oslo-Bergen
Podróż trwa około 7 godzin i przepełniona jest różnorodnymi, pięknymi, skandynawskimi widokami. Pierwszy pociąg linią Oslo-Bergen przejechał 25 listopada 1909 roku. Licząca już ponad sto lat trasa, łączy dwa największe miasta w Norwegii i jest najwyżej położoną trakcją kolejową w północnej Europie. Mierzy 496 km i prezentuje piękne, surowe tereny, okraszone drzewami, jeziorami, rzekami i górskimi dolinami. Jednym z najbardziej zapadających w pamięć jest odcinek przy Hardangervidda – najwyższym płaskowyżu w Europie, jak również stacja Finse, która położona jest na 1222,2 metrach wysokości.
